Klanten verrassen & verwonderen in Disneyland Parijs

22 april 2024

Er was eens… een 8-jarige jongedame die droomde van prinsesselijk logeren en dineren in een écht kasteel. Gelukkig voor haar is haar meter naast klantbelevingsfanatic ook grote Disney fan.  En ja, dat ligt zeker en vast ook aan de liefde voor het klantbelevingsvak die Disney uitdraagt. Som durf ik al eens klanten verrassen met een dergelijke fieldtrip, maar deze keer nam ik mijn metekind en BFF mee, een zeer kritisch publiek!


Een sprookje over klantverwachtingen managen, vervullen en overtreffen

Disney is een gedoodverfd voorbeeld wanneer het over klantbeleving gaat. Dat is leuk, maar het impliceert ook dat de lat altijd hoog ligt. Om je een inkijk te geven in onze klantbeleving beschrijf ik hieronder per grote fase wat we als goed en minder goed hebben ervaren.

Fase 1: Van boeking tot aankomst

Laat ik maar meteen beginnen met een punt van kritiek: ik ben geen grote fan van het online boekingsproces. De website heeft zoveel opties en toeters en bellen, dat het onduidelijk is wat je nu precies wanneer kan boeken. Dat gezegd zijnde, eens geboekt krijg je doorheen diverse mails wél een duidelijk beeld van extra services en speciale acties. Ook knap: Disney verwittigt vooraf welke attracties in onderhoud zijn tijdens jouw bezoek, en managet hiermee de verwachtingen van de klant.

So far so good. De TGV trip vanuit Brussel verliep ook vlekkeloos en ook de bewegwijzering van uitstappen naar express balie in het station is on point. Een eerste keer écht onder de indruk in deze fase was ik van de man die ons verwelkomde aan die express check-in. Met bijzonder veel flair, enthousiasme en oprechte dienstbaarheid nam hij de tijd om alles uit te leggen en voegde hij zelfs al een vleugje magie (in de vorm van een tovertrucje) toe aan het eerste echte fysieke touchpoint. Een vlotte verwerking en één stuiterend metekind later konden we onze tocht richting het park aanvatten.

disneyland klantbeleving klanten verrassen

Fase 2: De parken ontdekken 

Wat mij betreft deliveret Disney hier keer op keer: de parken zijn kraaknet, de medewerkers steeds vriendelijk en behulpzaam en de magie loert om elke hoekje. Het was bijzonder ontroerend om deze plek voor de eerste keer terug door de ogen van een kind te zien. Je merkt zelf terug dingen op die je eigenlijk al niet meer als speciaal zag, heel fijn. Van de parade tijdens de opening tot een Winnie de Pooh knuffel moment, het was constant genieten.

Voor deze trip boekte ik ook enkele diners vooraf, waaronder een moment om met de prinsessen te lunchen. Hier zag ik nog een werkpunt qua timing. Meer dan 30 minuten wachttijd voor mensen met kleine kindjes is écht te lang, en ook de wachtruimte oogt naar Disney normen wat troosteloos. Wat extra stoelen voor de wachtende zwangere dames zijn ook de kost niet…

De ervaring zelf zit echter goed, want zowel het eten als de prinsessen zelf waren fenomenaal. Het is duidelijk, bij Disney weten ze goed hoe ze klanten moeten verrassen en geboeid houden.

Het viel ons trouwens ook op dat het eten in de parken vooruit gegaan is qua aanbod en kwaliteit. Veel vers, veel groenten en veel gezonde opties. Nu nog de koffiestandjes wat vroeger openen in de ochtend.

klanten verrassen

Fase 3: Cocktails, dineren en overnachten

Dé echte verrassing zat voor ons in het vernieuwde Disneyland hotel. Ja het is luxe en gloednieuw, de kamers zijn ruim en comfortabel, en uiteraard straalt het grandeur uit, maar dat maakte de beleving niet.

De receptie op kindermaat, inclusief een sprookjesboek waarin het hotel voorgesteld wordt… Een schot in de roos.  Zeker wanneer elke staffmember een buiging maakte toen onze 8-jarige prinses Belle passeerde. En wat te zeggen van de Fleur de Lys cocktailbar, waar kinder mocktails op een zilveren schotel met handschoenen en een wolkje huisparfum worden geservereerd? Het is in één van deze 100’en kleine details dat Disney het verschil maakt en de prijs rechtvaardigt. Mensen trainen om op dit niveau met klantbeleving bezig te zijn, daar kruipt nu eenmaal tijd en geld in.

klanten blijven verrassen

Fase 4: Wat is er blijven hangen een paar maand nadien?

Eerlijk? Het totaalplaatje vooral. Het was lang geleden dat ik nog eens echt als ‘gast’ het park bezocht. Mijn mooiste moment was het avond diner in het hotel. Prachtige ruimtes, bijzonder aandachtig personeel maar vooral Goofy, Minnie en Mickey die hun tijd namen om de aanwezige gasten te entertainen. Niet snel snel een foto of 2, maar dansen en mopjes maken met de crew en dinergasten. Je voelde op dat moment echt het “be our guest” principe tot leven komen. Daarnaast was ik onder de indruk van hoeveel stappen ze zetten in effortless klantbeleving. Akkoord, je betaalt er vaak extra voor, maar ze doen het dan ook écht goed. Van koffers droppen tot à la minute fastpassen voor een specifieke attractie, het werkt gewoon goed. Je klanten verrassen is één ding, ervoor zorgen dat ze maanden nadien nog glimlachend terugdenken aan hun bezoek, dat is voor mij de échte kunst in customer experience.

klanten verrassen en verwonderen

Tot slot: 3 Disney principes die ook jij kan toepassen rond klanten verrassen

Denk je nu, allemaal tof maar hoe kan ik als KMO daar ook iets mee? Ga aan de slag met deze 3 meteen toepasbare principes.

De klantreis als basis voor alles

Hoewel het principe rond klanten verrassen vaak voelt als iets ad hoc, weet Disney maar al te goed wat ze wanneer doen. Waarom? Omdat ze hun klantreis goed in kaart hebben. Ze weten precies wat hun gasten op elk moment ervaren en wat hun wow-momenten zijn. En daar spelen ze handig op in.

To do voor jouw organisatie: Breng je klantreis in kaart!

Vrijheid om naar goeddunken te handelen

“You got to show the cast members (Disneytaal voor medewerkers, SB) what the dancefloor is and you got to play the music. But don’t tell them how to dance.” 

Het is één van de Disney principes rond omgaan met gasten. Simpel gezegd: leer je mensen wat jij bedoelt met gastvrijheid, klantgerichtheid en klantbeleving, maar laat de ‘hoe’ aan hen over.

To do voor jouw organisatie: Ga eens na waar jullie zich bevinden? Te veel of te weinig processen? En zijn die processen zo gemaakt dat je medewerkers ruimte hebben om af te wijken waar nodig of niet? Kénnen je mensen het grotere plaatje of focussen jullie nog te veel op meetbare details?

Investeren in cultuur en opleiding loont altijd

Bij Disney krijgt iedere medewerker 5 (!) volle dagen onboarding voor de eerste stap op de werkvloer wordt gezet. Nu weet ik best dat dit niet haalbaar is voor alle bedrijven, maar meer dan een ontvangstbrochure en inlogcodes is toch aan te raden.

To do voor jouw organisatie: Hebben jullie een duidelijke uitleg rond cultuur, waarden, beleving op maat van nieuwe medewerkers? En zo ja, hoe breng je die boodschap over? Test vooraf in hoeverre je medewerkers belangrijke skills zoals klantgerichte communicatie onder de knie hebben. Of train je mensen om daarin te excelleren.

De ultieme tip

Voor je je eigen bedrijfsprocessen onder de loep neemt, is een bezoek aan Disneyland écht aan te raden. Kijk rond, laat je verrassen en inspireren en ga met volle goesting aan de slag om jouw lat nog horen te leggen. Neem vooral een kleine prins(es) mee, want de waarheid komt uit een kindermond. Wedden dat die kleine critici de wow-momenten én de verbeterpunten onmiddellijk opmerken?

21 juni 2024

Een verhaal over te lange worsten en… de klantreis.

Wat heeft de lengte van een worst en de term bedrijfsblindheid met de klantreis van je bedrijf te maken? Customerry legt het graag aan je uit en deelt praktische tips om zelf mee aan de slag te gaan.

1 februari 2024

7 concrete, meteen toepasbare tips rond klantgericht communiceren

Goed communiceren. We verwachten van iedere werknemer dat ze het kunnen. Alleen, wie leert het ons eigenlijk? En wat leer je dan precies? Juist ja... Wij delen 7 tips waarmee klantgericht communiceren nét dat tikkeltje eenvoudiger wordt.

24 september 2023

Samen voor de klant, ook met meerdere teams. Hoe doe je dat?

samen voor de klant, lukt dat goed in jouw team? En wist je dat er buiten je collega's nog factoren invloed hebben op je klantbeleving? Zelfs als solopreneur ja! Customerry verklaart en deelt praktische tips voor een betere samenwerking naar de klant.

15 september 2023

Klantgericht werken in de zorg, waarop wil je zeker letten?

Klantgericht werken in de zorg?! Maar, wij hebben toch geen klanten? Toch wel... Customerry deelt de ins en outs van klantbeleving in de zorg en meteen ook 7 aandachtspunten voor jouw organisatie

27 juni 2023

Waarom klantgerichte communicatie dé softskill van vandaag en morgen is?

Wil jij ook weten hoe je een klantgerichte communicatie toepast in jouw bedrijf en wat de voordelen zijn? De customerry tips zetten je op weg!

27 juni 2023

Hoe werkt een customer experience project bij Customerry?

27 juni 2023

Customer experience uitdagingen: overal anders of toch niet?

2 februari 2023

Customer experience budget nodig? Zo overtuig je je management!

Zonder customer experience budget kom je nergens. Ik herhaal: zonder customer experience budget kom je nergens. Toch niet als je structureel aan klanbelevingsmanagement wil doen. Niet fijn om te lezen misschien, maar wel een broodnodige reality check. Denk je nu...

6 december 2022

Customer experience trends? Weg ermee!

Straffe woorden van iemand die hele dagen over klantbeleving spreekt en schrijft. En toch meen ik het, ik geloof niet zo in die customer experience trends die elk jaar opnieuw door allerlei trendwatchers worden neergepend... Lees hier waarom!

4 mei 2022

Customer delight, het nieuwe customer experience?

Customer delight management, want ”gewoon” klantgericht zijn is niet voldoende. Ik viel – letterlijk - bijna van mijn stoel toen ik bovenstaande uitspraak hoorde vorige week. Alle gekheid op een stokje, mijn gesprekspartner was er rotsvast van overtuigd dat klantgerichtheid...

4 november 2021

Klantgerichtheid als katalysator voor een betere wereld

Ik startte Customerry omdat ik wil meewerken aan een betere wereld. Een wereld met meer begrip. Een wereld met meer verdraagzaamheid. Een wereld waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn. Van waar komt mijn geloof in klantgerichtheid? Vanwaar die...

9 november 2021

6 tips voor een uitmuntende klantbelofte.

Wat is jullie klantbelofte? Ik stel de vraag in élk gesprek met (potentiële) klanten. Het antwoord moet men mij nog te vaak schuldig blijven. Ofwel dreunen we een missietekst op die verouderd is of waarvan men zelf niet goed weet...

26 maart 2021

Klantbeleving verbeteren: begin bij de basis

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat ik klantbeleving verbeteren net zo belangrijk vind als sales, een degelijke marketingstrategie of operational excellence. De aard van het beestje, een passie voor klanten, goesting om de wereld te verbeteren, noem het zoals...

19 maart 2021

Bedrijfswaarden: onmisbaar kompas in woelige en minder woelige tijden

Wat is de missie, wat is de visie en wat zijn jullie bedrijfswaarden? Het is een steeds terugkerende vraag bij elk intakegesprek, elk prospectie gesprek of bij de start van een nieuw project. Het antwoord? ...moment, ik zoek het even...

12 maart 2021

Customer journey (mapping): nuttige tool of compleet overbodig?

Onze favoriete workshop? Journey mapping! In kaart brengen wat de klant effectief meemaakt tijdens zijn of haar traject met een organisatie, het is vaak een eye-opener voor vele bedrijven. Maar waarom doe je dat eigenlijk? Wat brengt het je op, hoe begin je er aan en waar moet je op letten?

22 februari 2021

De klant centraal of de medewerker centraal?

Wat kies jij: eerst de klant centraal of eerst de medewerker centraal? Het is een vraag die ik de laatste maanden heel vaak te horen krijg. Onder meer de war on talent die voor krapte op de arbeidsmarkt zorgt, maakt...

28 januari 2021

Klanttevredenheid verbeteren? 3 customer experience trends om rekening mee te houden.

Klanttevredenheid verbeteren is geen rocket science. Voor wie nu denkt, dat is makkelijk gezegd als je expert bent in klanttevredenheid: ik beloof je dat je géén enkele voorkennis nodig hebt om een goede start te maken. Alles begint immers met...

12 december 2020

Hoe klantgericht is je bedrijf nu en wat brengt de toekomst?

Een eenvoudige vraag, geen simpel antwoord Hoe klantgericht je bedrijf écht werkt, kan je niet in 1-2-3 berekenen. Er zijn namelijk ontzettend veel factoren die de globale klantgerichtheid van je onderneming en de bijhorende klanttevredenheid bepalen. Natuurlijk kan je het...

1 november 2020

Klantbeleving ABC: customer experience vakterminologie in mensentaal.

Klantbeleving optimaliseren: begrijp waarover je (mee)praat Persoonlijk heb ik een grondige hekel aan het overmatig gebruik van vaktermen. Heel wat bedrijven slagen er maar niet in om duidelijke, en voor iedereen begrijpbare taal te hanteren. En ook ik maak diezelfde...

25 september 2020

Klanttevredenheid meten? 3 praktische tips waarmee je meteen aan de slag kan!

Waarom je klantentevredenheid meten belangrijk is Wanneer je als bedrijf klantgericht wil werken, en dus maximaal wil inspelen op de noden van je klanten is de eerste stap te weten komen hoe tevreden je klanten vandaag zijn. En dan hebben...

1 augustus 2020

Customer experience, wat is dat nu eigenlijk?

De definitie van customer experience of klantbeleving luidt als volgt: “elke perceptie en emotie die een klant ervaart tijdens alle interacties met jouw bedrijf gedurende de volledige klantenreis en over alle kanalen heen.” Een hele mond vol dus, maar wél...

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x